Litva
První litevská loď poháněná vodíkem a elektřinou představuje nejen inovativní technologické řešení, ale také důležitý krok k posílení image Litvy jako moderního námořního státu.
Litevský přístav Klaipeda oznámil spuštění první litevské lodi poháněné vodíkem a elektřinou, což znamená krok k udržitelným námořním operacím. Loď na vodík je navržena tak, aby shromažďovala a zpracovávala odpad z jiných plavidel. Projekt v hodnotě 12 milionů eur je výsledkem spolupráce mezi správou přístavu, loděnicí West Baltic Shipyard a firmou Baltic Workboats.
Přístav Klaipeda zastává politiku, která vyžaduje, aby se lodě zodpovědně zbavovaly svého odpadu při příjezdu do přístavu a před jeho opuštěním. Plavidlo je navrženo pro sběr a zpracování odpadu včetně dešťové vody, splašků, kalů a odpadů z jiných lodí v přístavu. Bude obsahovat speciální nádrže a moderní systém čištění dešťové vody, který umožní odvádění upravené vody do komunálních odpadních vod. Nádrž má kapacitu pro nakládání až 400 metrů krychlových tekutého odpadu.
Loď měří 42 metrů na délku a 10 metrů na šířku. Je vybavena energetickým systémem sestávajícím z duálních elektromotorů napájených 2000 kWh bateriemi a systémem vodíkových palivových článků. Zařízení je schopno až 36 hodin nepřetržitého provozu bez nutnosti dobíjení.
Stavba lodi začala v červnu roku 2024 slavnostním položením kýlu v loděnici West Baltic Shipyard.
Zpracoval kolektiv pracovníků zahraniční kanceláře CzechTrade Pobaltí.
Zdroj: Ship Technology
Obrázek pouze ilustrační
Španělsko
Aena dále posiluje provoz svých letišť a chystá modernizaci infrastruktury ve Španělsku. To se jeví jako možná příležitost pro mezinárodní firmy.
Kanada
Kanadská federální vláda se zavázala poskytnout další 2 miliardy dolarů na výstavbu prvního nového jaderného reaktoru v Kanadě za více než tři desetiletí.
Německo
Po měsících útlumu přichází pozitivní signál z německého stavebnictví.
Japonsko
Čtveřice českých společností prezentovala své technologie na veletrhu Semiconductor Technology Expo in Kyushu.