Maroko
České firmy by se v Maroku měly zaměřit zejména na segment vitamínových, izotonických a energetických nápojů, které jsou v Maroku zatím velmi slabě zastoupené.
Marocký trh s nealkoholickými nápoji v posledních letech vykazuje výrazný růst a mimořádnou odolnost vůči globálním ekonomickým výkyvům. V roce 2024 dosáhla celková hodnota tohoto segmentu 651 milionů eur, přičemž analytici předpokládají pokračující růst i v následujících letech.
K nejdynamičtěji rostoucím kategoriím patří balená voda s meziročním růstem o 11 % a energetické nápoje s meziročním růstem o 10 %, což odráží změny v životním stylu a rostoucí zájem marockých spotřebitelů o nové typy nápojů.
Jedním z hlavních rysů marockého trhu je jeho nízká míra nasycení v určitých segmentech, a zároveň vysoká poptávka ze strany mladé, urbanizované populace, která hledá produkty podporující aktivní životní styl.
Zatímco tradiční limonády a balená voda mají v Maroku pevné postavení, nabídka funkčních nápojů – tedy vitamínových, izotonických a energetických – je zatím velmi omezená.
To otevírá českým výrobcům prostor pro vstup se specifickými produkty, které dokážou oslovit stále náročnější a více informované marocké zákazníky.
Pro lepší představu: český trh s energetickými nápoji v roce 2024 překonal hodnotu 181 milionů dolarů a vykazuje stabilní růst díky posunu ve vnímání zdravějších alternativ a důrazu na sportovní a aktivní životní styl.
Podobné změny v preferencích lze dnes pozorovat i v Maroku, kde přibývá fitness center, sportovních aktivit a zájmu o zdravější životní styl. Zkušenosti z českého trhu tak mohou být pro české firmy cennou výhodou při lokalizaci nabídky – například přizpůsobením produktů sladší chuti nebo rozšířením variant bez umělých sladidel.
Distribuční síť v Maroku je dobře rozvinutá a zahrnuje supermarkety, čerpací stanice, fitness centra, hotely a vendingové automaty. Díky tomu je možné produkty rychle dostat k cílovým zákazníkům, ať už v hlavních městech jako Casablanca, Rabat a Marrákeš, nebo v menších regionech, kde roste kupní síla.
Čeští výrobci, kteří dokáží správně pochopit místní chuťové preference a vybudovat efektivní distribuční partnerství, mají šanci rychle získat silnou pozici na trhu a využít tento růstový potenciál ve svůj prospěch.
Zaujala vás tato zpráva? Zvažujete rozšířit své obchodní aktivity do Afriky? Neváhejte oslovit naši kancelář CzechTrade Maroko. Nasměrujeme vás k novým obchodním příležitostem a pomůžeme vám navázat kontakty.
Autor: Zahraniční kancelář CzechTrade Maroko.
Zdroje: www.statista.com / Studie kanceláře CzechTrade /; studie agentury eLeader
Německo
Koncern Volkswagen dokázal vyvážit slabší výsledky na trzích USA a Číny růstem v Evropě, přičemž významnou roli hrály i dceřiné značky skupiny.
Čína
Čínská vláda oznámila prodloužení režimu bezvízového vstupu pro občany vybraných států až do 31. prosince 2026. Opatření, které mělo původně skončit na konci roku 2025, je součástí strategie Pekingu zaměřené na podporu cestovního ruchu, obchodu a mezinárodní spolupráce. Zároveň Čína do programu nově zařadila Švédsko, čímž se počet zemí s bezvízovým režimem rozšířil na 45.
Nizozemsko
Koaliční jednání po nizozemských volbách ukazují, že nová vláda zaměří pozornost na mezinárodní obchod, strategickou autonomii a infrastrukturu.
Německo
Podle návrhu Spolkového ministerstva práce by se měly důchody v Německu v roce 2026 zvýšit o 3,7 %.