Maroko hledá nové obchodní příležitosti od zaběhlých trhů západní Evropy. Tato změna zaměření se na tradiční partnery přináší příležitosti pro české firmy.
Maroko se snaží navázat silnější obchodní vztahy s Kazachstánem organizováním „Týdne obchodní výstavy s Marokem“, který má představit marocké produkty a podpořit vzájemnou spolupráci v několika klíčových sektorech, jako jsou agronomie, kosmetika nebo IT. Tato akce je příležitostí pro marocké podniky získat přístup na trhy v Kazachstánu, což je největší ekonomika Střední Asie.
Obchod mezi oběma zeměmi je zatím poměrně nízký. V roce 2023 Maroko exportovalo do Kazachstánu zboží za 24 milionů dolarů, zatímco dovozy byly ve výši 250 milionů dolarů. Týden obchodní výstavy je příležitostí pro marocké firmy zlepšit tuto bilanci a rozšířit obchodní možnosti v regionu.
Projekt je součástí širšího úsilí marocké Asociace exportérů (ASMEX) podporovat místní podniky na nových mezinárodních trzích a odklonit se od vlivu zaběhlých trhů, jako jsou Francie, Španělsko, Portugalsko, Německo.
Autor: Zahraniční kancelář CzechTrade Maroko.
Zdroj: www.hespress.com
Dne 19. srpna 2025 Vietnam slavnostně zahájil spuštění více než 250 projektů ve 34 provinciích v hodnotě 50 miliard dolarů. Tato celonárodní iniciativa, načasovaná k blížícímu se 80. výročí státního svátku 2. září 1945, odráží závazek vlády k modernizaci infrastruktury a udržitelnému rozvoji.
Nová bilaterální dohoda posiluje pozici Spojeného království jako globálního exportéra v letectví.
Maroko se rychle mění v atraktivní nearshore destinaci pro evropské firmy, které hledají stabilní prostředí, kvalifikovanou pracovní sílu a konkurenceschopné náklady. Díky strategické poloze, jazykové vybavenosti a rozvinutému ICT sektoru nabízí ideální podmínky pro outsourcing IT služeb, zákaznické podpory i back-office procesů.
Podle studie Capgemini polské firmy investují do generativní AI více než světový průměr a rychleji zavádějí praktická řešení s AI agenty.