Japonsko
Dvojice japonských firem nabízí alternativu motorových magnetů pro elektromobily a hybridy, jejichž výroba nevyžaduje vzácné zeminy. Jejich zavedení by mohlo japonským automobilkám pomoci snížit závislost na Číně a zajistit stabilitu výroby i v případě geopolitických otřesů.
Světové automobilky dlouhodobě hledají způsoby, jak se osvobodit od závislosti na Číně, kde je soustředěna většina světové těžby a zpracování vzácných zemin. Podle údajů z roku 2022 pocházelo z Číny 70 % globální produkce, včetně prvků, jako jsou dysprosium nebo neodymium, které jsou dnes nezbytnou součástí výroby permanentních magnetů zajišťujících točivý moment motorů elektromobilů.
O rizicích spojených s dodavatelským řetězcem závislým na čínských surovinách se letos v květnu a červnu přesvědčila i japonská společnost Suzuki Motor, jež kvůli výpadku dodávek musela dočasně zastavit výrobu některých modelů.
Výzkumu a vývoji motorů využívajících omezené množství či zcela žádné vzácné zeminy se věnují i v Japonsku. Nejblíže k nabídnutí plnohodnotné alternativy je společnost Daido Steel, která své magnety nabízí i na komerční bázi. První verze jejích magnetů, využívající technologie jemného zrnění zajišťující vyšší tepelnou odolnost a lepší magnetické vlastnosti, byly nasazeny v roce 2016 v hybridech Hondy.
Rostoucí zájem o v průběhu let zdokonalenou technologii, a to nejen od domácích, ale i amerických automobilek, pak přiměl Daido Steel investovat 5 miliard jenů do rozšíření výroby. Nový závod v prefektuře Gifu by měl od jara příštího roku zvýšit kapacitu na 45 tun měsíčně a od roku 2030 přibližně na 150 tun.
Druhým inovátorem je Proterial (dříve Hitachi Metals), který v červenci oznámil vývoj neodymového magnetu bez vzácných zemin vhodného pro trakční motory elektromobilů i hybridů. Výrobu plánuje v závodech v prefekturách Saitama a Hyogo, konkrétní termíny spuštění však zatím neuvedla.
Přechod na nové typy magnetů, ať už od japonských dodavatelů, či jejich globálních konkurentů, nicméně bude vyžadovat čas. Automobilky i dodavatelé musí provést rozsáhlé testování výkonu a nákladů, nelze opomenout ani náročné úpravy konstrukcí a získání potřebných certifikací. Do budoucna by však tato snaha mohla přinést menší zranitelnost výroby elektromobilů vůči geopolitickým tlakům.
Zpracoval kolektiv pracovníků zahraniční kanceláře agentur CzechTrade a CzechInvest Japonsko (Tokio).
Zdroj: Asahi
Katar
Katar na začátku prosince oficiálně oznámil založení národní společnosti Qai, která se specializuje na umělou inteligenci (AI). Cílem je vybudovat pokročilé digitální ekosystémy podporující inovace a udržitelný rozvoj.
Kolumbie
Vstup společnosti Tesla na kolumbijský trh představuje zásadní moment pro domácí automobilový sektor, který se již několik let snaží reagovat na globální trend elektrifikace.
Peru
Ekonomické reformy 90. let otevřely v Peru cestu investicím, které během tří desetiletí proměnily suché pobřežní pláně v rozsáhlé sady hroznů, borůvek či avokád. Agroexport dnes patří k nejrychleji rostoucím odvětvím země, přináší místním lidem novou práci, ale prohlubuje spor o vodu a mění sociální strukturu celých regionů. Příběh pouště, která začala plodit, je nepochybně zajímavou inspirací pro jiné země s aridním klimatem. Kromě příležitostí však dynamický rozvoj pouštního zemědělství přinesl jistou míru napětí.
Mexiko
Těžební průmysl v Mexiku výrazně rozšiřuje své ekologické a sociální aktivity. Do správy vody, čisté energie a obnovy přírody se investují stovky milionů dolarů.