Datum:29.09.2025
Průmyslový obor: Automobilový průmysl
Teritoriální zaměření:
Japonsko - vlajka Japonsko

Japonsko vyvíjí elektromobilové magnety bez vzácných zemin

Dvojice japonských firem nabízí alternativu motorových magnetů pro elektromobily a hybridy, jejichž výroba nevyžaduje vzácné zeminy. Jejich zavedení by mohlo japonským automobilkám pomoci snížit závislost na Číně a zajistit stabilitu výroby i v případě geopolitických otřesů.

Světové automobilky dlouhodobě hledají způsoby, jak se osvobodit od závislosti na Číně, kde je soustředěna většina světové těžby a zpracování vzácných zemin. Podle údajů z roku 2022 pocházelo z Číny 70 % globální produkce, včetně prvků, jako jsou dysprosium nebo neodymium, které jsou dnes nezbytnou součástí výroby permanentních magnetů zajišťujících točivý moment motorů elektromobilů.

O rizicích spojených s dodavatelským řetězcem závislým na čínských surovinách se letos v květnu a červnu přesvědčila i japonská společnost Suzuki Motor, jež kvůli výpadku dodávek musela dočasně zastavit výrobu některých modelů.

Výzkumu a vývoji motorů využívajících omezené množství či zcela žádné vzácné zeminy se věnují i v Japonsku. Nejblíže k nabídnutí plnohodnotné alternativy je společnost Daido Steel, která své magnety nabízí i na komerční bázi. První verze jejích magnetů, využívající technologie jemného zrnění zajišťující vyšší tepelnou odolnost a lepší magnetické vlastnosti, byly nasazeny v roce 2016 v hybridech Hondy.

Rostoucí zájem o v průběhu let zdokonalenou technologii, a to nejen od domácích, ale i amerických automobilek, pak přiměl Daido Steel investovat 5 miliard jenů do rozšíření výroby. Nový závod v prefektuře Gifu by měl od jara příštího roku zvýšit kapacitu na 45 tun měsíčně a od roku 2030 přibližně na 150 tun.

Druhým inovátorem je Proterial (dříve Hitachi Metals), který v červenci oznámil vývoj neodymového magnetu bez vzácných zemin vhodného pro trakční motory elektromobilů i hybridů. Výrobu plánuje v závodech v prefekturách Saitama a Hyogo, konkrétní termíny spuštění však zatím neuvedla.

Přechod na nové typy magnetů, ať už od japonských dodavatelů, či jejich globálních konkurentů, nicméně bude vyžadovat čas. Automobilky i dodavatelé musí provést rozsáhlé testování výkonu a nákladů, nelze opomenout ani náročné úpravy konstrukcí a získání potřebných certifikací. Do budoucna by však tato snaha mohla přinést menší zranitelnost výroby elektromobilů vůči geopolitickým tlakům.


Zpracoval kolektiv pracovníků zahraniční kanceláře agentur CzechTrade a CzechInvest Japonsko (Tokio).

Zdroj: Asahi

Další aktuality