Navzdory sílící konkurenci, zejména ze strany Číny, se Japonsko aktivně snaží prosadit se svým vysokorychlostním železničním systémem na mezinárodní scéně.
Vysokorychlostní vlaky šinkansen, proslulé svou rychlostí, spolehlivostí a bezpečností, patří mezi klíčové exportní produkty Japonska. Země se zaměřuje na jejich expanzi především na asijské trhy, do Spojených států a Evropy, kde se snaží nabízet technologicky vyspělou a bezpečnou alternativu k existujícím železničním sítím. Ostatně od jejich uvedení do provozu nebyl zaznamenán jediný smrtelný úraz způsobený technickou závadou.
První export japonské technologie se uskutečnil na Tchaj-wan, kde byly rychlovlaky uvedeny do provozu v roce 2007. Další významný zahraniční projekt se realizuje v Indii – dohoda o výstavbě vysokorychlostní železnice spojující Mumbaj a Ahmadábád byla podepsána v roce 2015 a její dokončení je plánováno na rok 2030. V současnosti se pak joint venture japonských společností snaží proniknout na americký trh, avšak projekt v americkém Texasu čelí řadě legislativních a finančních překážek.
Hlavním konkurentem Japonska v oblasti vysokorychlostních železnic je Čína, která od roku 2008 vybudovala nejrozsáhlejší síť vysokorychlostních tratí na světě, přesahující 40 000 km. Díky nižším výrobním nákladům pak disponuje výraznou konkurenční výhodou a daří se jí úspěšně exportovat a získávat zakázky v zemích jako Indonésie, Thajsko a Jižní Korea.
Japonsko se čínským rychlovlakům snaží konkurovat především skrze výhodné dlouhodobé úvěry určené na výstavbu dopravní infrastruktury. V Indii tak například japonské firmy nejen dodávají technologii, ale ve spolupráci s finančními institucemi investují do rozvoje infrastruktury. Nezapomíná se ale ani na inovace a pokrok – japonské firmy investují do vývoje autonomních vlaků a pokračují s vývojem nové verze šinkansenu s důrazem na snížení ekologické stopy.
Zpracoval kolektiv pracovníků zahraniční kanceláře agentur CzechTrade a CzechInvest Japonsko.
Zdroj: Asahi
V roce 2025 dosáhnou těžební investice v Peru přibližně 6 miliard amerických dolarů, což představuje meziroční nárůst o 11,1 %. Podle ministra energetiky a těžby Jorge Montera se již v prvním pololetí letošního roku podařilo překonat výsledky stejného období loňska o více než 7 %. Rostoucí trend potvrzuje pevnou pozici těžebního sektoru jako motoru peruánské ekonomiky.
Dne 19. srpna 2025 Vietnam slavnostně zahájil spuštění více než 250 projektů ve 34 provinciích v hodnotě 50 miliard dolarů. Tato celonárodní iniciativa, načasovaná k blížícímu se 80. výročí státního svátku 2. září 1945, odráží závazek vlády k modernizaci infrastruktury a udržitelnému rozvoji.
Nová bilaterální dohoda posiluje pozici Spojeného království jako globálního exportéra v letectví.
Maroko se rychle mění v atraktivní nearshore destinaci pro evropské firmy, které hledají stabilní prostředí, kvalifikovanou pracovní sílu a konkurenceschopné náklady. Díky strategické poloze, jazykové vybavenosti a rozvinutému ICT sektoru nabízí ideální podmínky pro outsourcing IT služeb, zákaznické podpory i back-office procesů.