Izrael kvůli geopolitickým tlakům vyřazuje čínského výrobce CRRC z projektu jeruzalémské modré linky. Dodavatelské konsorcium má rok na nalezení náhrady – jinak ztratí celý kontrakt.
Izraelská vláda schválila dohodu s konsorciem firem Dan a Danya Cebus na výstavbu modré linky lehké železnice v Jeruzalémě – ale s jednou zásadní podmínkou: čínská společnost CRRC, která měla dodat vagóny, musí z projektu odejít.
Důvodem je skutečnost, že CRRC je na americkém černém seznamu kvůli bezpečnostním obavám. Izrael tak reaguje na tlak Spojených států, aby omezil účast čínských firem na klíčových infrastrukturních projektech.
Konsorcium má nyní 12 měsíců na nalezení alternativního dodavatele. Pokud tak neučiní, projekt za 5 miliard šekelů (cca 1,2 miliardy eur) padne.
Modrá linka bude dlouhá 31 km, se 53 stanicemi včetně tří podzemních. Dokončení se plánuje do roku 2030, kdy doplní stávající síť tramvají v Jeruzalémě.
Tato situace může otevřít dveře evropským výrobcům kolejových vozidel, kteří mohou nabídnout důvěryhodnou a bezpečnostně přijatelnou alternativu.
Zpracoval: tým zahraniční kanceláře CzechTrade Izrael
Zdroj: www.calcalist.co.il
Dne 19. srpna 2025 Vietnam slavnostně zahájil spuštění více než 250 projektů ve 34 provinciích v hodnotě 50 miliard dolarů. Tato celonárodní iniciativa, načasovaná k blížícímu se 80. výročí státního svátku 2. září 1945, odráží závazek vlády k modernizaci infrastruktury a udržitelnému rozvoji.
Nová bilaterální dohoda posiluje pozici Spojeného království jako globálního exportéra v letectví.
Maroko se rychle mění v atraktivní nearshore destinaci pro evropské firmy, které hledají stabilní prostředí, kvalifikovanou pracovní sílu a konkurenceschopné náklady. Díky strategické poloze, jazykové vybavenosti a rozvinutému ICT sektoru nabízí ideální podmínky pro outsourcing IT služeb, zákaznické podpory i back-office procesů.
Podle studie Capgemini polské firmy investují do generativní AI více než světový průměr a rychleji zavádějí praktická řešení s AI agenty.