Gruzie
V roce 2024 vypili Gruzínci rekordní množství piva - 46 litrů na osobu! Tento potravinářský sektor je čím dál více atraktivní pro dodavatele nových technologií a ingrediencí. Kancelář CzechTrade v Tbilisi v této souvislosti organizuje podnikatelskou misi do Gruzie, na kterou vás zve!
Gruzínci pijí více piva – podle údajů zveřejněných marketingovou společností TBC Capital byla v roce 2024 průměrná spotřeba 46 litrů piva na obyvatele.
Jedná se o téměř 30 % navýšení oproti roku 2020 a Gruzie se tímto dostala ve spotřebě zlatavého moku na obyvatele před státy jako třeba Portugalsko, Itálie, Řecko, Moldavsko, sousední Arménie nebo Ázerbájdžán. Gruzie však stále znatelně zaostává za pivními lídry – Českem, Německem, Polskem a Rakouskem, kde se na osobu ročně vypije více než 100 litrů piva.
V roce 2024 bylo v Gruzii uvařeno 127 milionů litrů piva, což představuje nárůst pouze o 1 %. Tržby pivovarníků se však zvýšily o 8 % a dosáhly 334 milionů lari, což je způsobeno především rostoucími cenami. Průměrná maloobchodní cena litru piva byla 2,8 lari a inflace v tomto odvětví činila 10 %.
Navzdory růstu cen se 87 % piva spotřebovaného v zemi vyrábí lokálně. Dovážené produkty tvoří 13 %, ale poptávka po nich také roste spolu s růstem celkové spotřeby. V roce 2024 bylo do země dovezeno 15,5 tisíce tun zahraničního piva, oproti 11,7 tisíci tun v předchozím roce. Největším dodavatelem je Německo s podílem 31 %. Dále následují Rusko (17 %), Turecko (15 %) a Česká republika (7 %).
Vývoz piva se v ročním srovnání minulý rok snížil z 6,9 tisíce tun na 5,9 tisíce tun. Gruzínské pivo nejvíce nakupuje Kazachstán (31 % celkového objemu exportu), Arménie (18 %) a Rusko (8 %).
V tomto odvětví působí poměrně mnoho producentů a jsou zde zajímavé obchodní možnosti pro dodavatele technologií, strojů a zařízení, spotřebních materiálů atd.
Inovace, nové přístupy a vylepšené technologie jsou důležitou součástí strategie a úspěchu těchto společností. Všechny tyto firmy neustále hledají nové technologie ke zlepšení jejich produkce a produktivity práce. To vše dává zahraničním výrobcům šanci vstoupit na gruzínský trh a získat zde nové, spolehlivé partnery.
V této souvislosti nabízí zahraniční zastoupení CzechTrade Gruzie českým firmám jedinečnou možnost při minimálních finančních nákladech získat nové osobní obchodní kontakty a vidět reálnou situaci přímo v teritoriu.
V průběhu několika dní budou mít zástupci českých firem možnost navštívit výrobní zázemí významných gruzínských producentů minerálních a stolních vod, piva, destilátů, obecně tedy alko-nealko produkce a na místě s představiteli těchto firem projednat možnosti další možné spolupráce. Akce se bude konat na přelomu září a října tohoto roku.
Nahlédněte do kalendáře akcí na Misi nápojářů do Gruzie nebo se obraťte na gestory akce z pražské centrály CzechTrade nebo přímo na naši zahraniční kancelář CzechTrade Gruzie.
Napsala zahraniční kancelář CzechTrade Gruzie.
Katar
Katar na začátku prosince oficiálně oznámil založení národní společnosti Qai, která se specializuje na umělou inteligenci (AI). Cílem je vybudovat pokročilé digitální ekosystémy podporující inovace a udržitelný rozvoj.
Kolumbie
Vstup společnosti Tesla na kolumbijský trh představuje zásadní moment pro domácí automobilový sektor, který se již několik let snaží reagovat na globální trend elektrifikace.
Peru
Ekonomické reformy 90. let otevřely v Peru cestu investicím, které během tří desetiletí proměnily suché pobřežní pláně v rozsáhlé sady hroznů, borůvek či avokád. Agroexport dnes patří k nejrychleji rostoucím odvětvím země, přináší místním lidem novou práci, ale prohlubuje spor o vodu a mění sociální strukturu celých regionů. Příběh pouště, která začala plodit, je nepochybně zajímavou inspirací pro jiné země s aridním klimatem. Kromě příležitostí však dynamický rozvoj pouštního zemědělství přinesl jistou míru napětí.
Mexiko
Těžební průmysl v Mexiku výrazně rozšiřuje své ekologické a sociální aktivity. Do správy vody, čisté energie a obnovy přírody se investují stovky milionů dolarů.