Austrálie,
Nový Zéland
Města Brisbane, Sydney či Melbourne se v globálním srovnání 106 měst zařadila k nejhůře hodnoceným v dostupnosti nabíječek a pobídkách pro elektromobily. Výjimkou je Canberra, která díky štědré podpoře dosáhla na 33. místo.
Elektromobilita v Austrálii si stále nevede tak dobře jako v jiných vyspělých městech. Nová globální studie ukazuje, že hlavní australská města výrazně zaostávají za světovou špičkou v připravenosti na přechod k elektrickým vozům.
Analýza společnosti Compare the Market, která hodnotila 106 měst z různých koutů světa, zařadila několik australských měst mezi nejhorší desítku podle pěti klíčových kritérií: počet nabíjecích stanic na obyvatele, průměrná cena elektřiny, výše pobídek, podíl prodeje elektromobilů a počet elektromobilů na hlavu.
Nejlépe hodnoceným australským městem byla Canberra, která se umístila na 33. místě s výsledkem 2,94 bodu z 10. Ostatní města však skončila hluboko v žebříčku: Melbourne na 73. místě, Sydney na 74., Perth na 66., Brisbane na 85., Gold Coast na 88. a Hobart na 89. místě.
Hlavní důvody zaostávání Austrálie zahrnují omezené pobídky ze strany jednotlivých států a teritorií a vysoké ceny elektřiny, které jsou nad světovým průměrem. Například státy Queensland a Nový Jižní Wales sice v minulosti nabízely dotace na nákup elektromobilů, tyto programy však již skončily. V současnosti většina vlastníků elektromobilů čerpá pouze menší výhody, například slevy na registrační poplatky.
Canberra je v tomto směru výjimkou. Nabízí komplexní balíček pobídek včetně slev na registraci, dotací na pořízení vozu a příspěvků na instalaci domácí nabíjecí stanice, díky čemuž dosáhla nejlepšího skóre v rámci Austrálie.
Dalšími překážkami rozšíření elektromobilů jsou obavy z dojezdu (tzv. range anxiety), vysoké pořizovací náklady a často i nižší zůstatková hodnota při dalším prodeji.
Na opačné straně žebříčku dominují evropská města. Nejlépe si vedly nizozemské metropole – Haag (5,14/10), Rotterdam (5,10) a Amsterdam (5,00), které se umístily na prvních třech místech díky vysokému počtu nabíjecích stanic na obyvatele. Dále následovaly Paříž, Oslo, Utrecht nebo Montreal.
Zpráva tak jasně ukazuje, že Austrálie má v oblasti podpory elektromobility ještě značné rezervy, a pokud chce držet krok se zbytkem světa, bude muset výrazně investovat do infrastruktury i pobídek pro koncové uživatele.
Zdroj: https://www.news.com.au/
Zpracoval tým pracovníků zahraniční kanceláře agentury CzechTrade Austrálie.
Německo
Koncern Volkswagen dokázal vyvážit slabší výsledky na trzích USA a Číny růstem v Evropě, přičemž významnou roli hrály i dceřiné značky skupiny.
Čína
Čínská vláda oznámila prodloužení režimu bezvízového vstupu pro občany vybraných států až do 31. prosince 2026. Opatření, které mělo původně skončit na konci roku 2025, je součástí strategie Pekingu zaměřené na podporu cestovního ruchu, obchodu a mezinárodní spolupráce. Zároveň Čína do programu nově zařadila Švédsko, čímž se počet zemí s bezvízovým režimem rozšířil na 45.
Nizozemsko
Koaliční jednání po nizozemských volbách ukazují, že nová vláda zaměří pozornost na mezinárodní obchod, strategickou autonomii a infrastrukturu.
Německo
Podle návrhu Spolkového ministerstva práce by se měly důchody v Německu v roce 2026 zvýšit o 3,7 %.