zahraniční kancelář czechtrade
Francie

Nabízíme služby zahraničních zástupců CzechTrade, kteří aktivně vyhledávají exportní příležitosti, umí získat ověřené obchodní kontakty, pomohou s prezentací vašeho produktu nebo poradí s výběrem vhodného zahraničního trhu.
Kompletní nabídku Exportního poradenství najdete v sekci Naše služby nebo se neváhejte obrátit na příslušného oborového specialistu CzechTrade

Rady pro exportéry do Francie

Informace o Francii

Francie patří k tradičním obchodním partnerům České republiky. Po Německu, Slovensku a Polsku je naším čtvrtým největším vývozním partnerem, respektive prvním, se kterým nemáme společnou geografickou hranici.

Rozhodujícím momentem pro náš zahraniční obchod byl vstup České republiky do Evropské unie. Za posledních pět let došlo k více než dvojnásobnému navýšení exportu do Francie (v hodnotách vývozu) a od roku 2005 máme s Francií kladnou obchodní bilanci. Francie je přitom po Německu druhou největší evropskou ekonomikou.

Ač je francouzský trh trhem nasyceným téměř ve všech směrech, mají české firmy šanci se v tvrdé konkurenci prosadit. Český průmysl má především mezi odbornou veřejností velice dobrý zvuk, zejména z důvodu kvality výroby, spolehlivosti dodávek a bezproblémové spolupráce.

Je však třeba nesázet pouze na cenu výroby, která již v mnoha případech není nižší než ceny francouzské, a zaměřit se i na další aspekty, jakými jsou například design, servis, pružnost dodávek apod.

Podrobné teritoriální informace o francouzské ekonomice, včetně aktuálních kontaktů, poptávek, tendrů a investičních příležitostí naleznete na portálu BusinessInfo.cz.

Desatero pro obchodování

  1. Připravte si reprezentativní dokumentaci. Webové stránky a propagační materiály by měly být nejlépe ve francouzštině. Pokud to pro vás není operativně možné, měli byste být schopni nabídnout alespoň jejich anglickou verzi. Design a profesionalita patří mezi významné aspekty, na jejichž základě Francouzi posuzují kvalitu potenciálního partnera.
  2. Při prvním kontaktu neposílejte e-mail ani fax, raději zatelefonujte – Francouzi preferují osobní kontakt. Při prvním telefonickém oslovení je vhodné komunikovat ve francouzštině – neschopnost komunikace ve francouzštině může budoucího partnera zbytečně odradit.
  3. Pokud neovládáte francouzštinu, vezměte si na první jednání tlumočníka. Naučte se alespoň několik francouzských vět – francouzského partnera mile překvapíte.
  4. Respektujte hierarchii ve francouzském pracovním prostředí. To klade důraz na jasně dané pravomoci, stanovené postupy a formální přístup. Manažeři se zpravidla drží protokolu a pohybují se v přesně vymezených mantinelech. Inovace a nestandardní řešení jsou často vnímány s opatrností.
  5. Schůzku si domluvte dopředu, přijďte na ni včas, ale ne dříve a buďte profesionálně oblečeni. Při jednání se vyjadřujte strukturovaně, jasně argumentujte a navrhujte řešení. Francouzi ocení vaši iniciativu.
  6. Cenu stanovujte s ohledem na západoevropskou konkurenciFrancouzi neuznají, že český výrobek může být dražší než španělský, italský či dokonce německý. Nechte si prostor pro mírnou slevu.
  7. Buďte trpěliví a vytrvalí, na reakci a vyjádření francouzské strany se obvykle čeká velmi dlouho. Kontakt s partnerem v pravidelných intervalech opakujte, vždy s novou informací, třeba o vaší účasti na veletrzích nebo o inovaci produktu. Dáváte tím najevo, že se firma rozvíjí, a navíc průběžná komunikace potvrzuje zájem o trh a o partnera.
  8. Věnujte pozornost obchodní smlouvě s partnerem, prověřte si bonitu partnera, pojištění. Distribuční práva specifikujte geograficky a vymezujte je časem.
  9. Mějte na paměti, že Francouzi ctí čas oběda, svátků a prázdnin. Nesnažte se proto svého obchodního partnera zastihnout mezi 12. a 14. hodinou, o jakýchkoliv svátcích, v srpnu, o všedním dnu mezi svátky, a raději ani v pátek později odpoledne.
  10. Využijte služeb státu v teritoriu – naše kancelář CzechTrade v Paříži vám může pomoci s přípravou veletrhů (akvizice kontaktů, telefonické oslovení a pozvání vytipovaných společností na stánek, tlumočení na stánku), s ověřením zájmu o produkt, organizací jednání s vašimi budoucími partnery. Pamatujte, že CzechTrade je připraven pomoci vám při vstupu na francouzský trh!

VSTUPUJETE NA FRANCOUZSKÝ TRH? PŘEČTE SI RADY OD ZAHRANIČNÍ KANCELÁŘE CZECHTRADE

  1. Zmapování trhu
    Pro úspěšnou akvizici nových obchodních partnerů komunikujte ve francouzštině. Pro prvotní vyhledání kontaktů a prvotní zmapování trhu využívejte především francouzskou verzi internetového vyhledávače Google při zadávání správných klíčových slov. S těmito prvotními analýzami a vyhledáním a sestavením přehledného seznamu potenciálních odběratelů vám pomůže naše zahraniční kancelář CzechTrade Francie.
    Místní společnosti obvyke provozují webových stránky jen ve francouzštině. V některých případech jsou kontaktní informace nahrazeny kontaktním formulářem. Obecný firemní e-mail zpravidla najdete v sekci „mentiones legales“, na konci každé stránky.
  2. Oslovení firmy
    První oslovení je nejvhodnější provést e-mailem ve francouzštině na obecné firemní e-maily. Krátce představte vaši firmu a produkty nebo služby, které nabízíte. Do přílohy přiložte katalog, ceníky, dodací podmínky a další marketingové materiály v PDF, vše ideálně přeložené do francouzštiny. Prezentační e-mail by měl být co nejstručnější a věcný.
    Doporučujeme následnou telefonickou akviziční kampaň. Ideální je, když ovládáte francouzštinu. Volejte na obecná firemní telefonní čísla, kde se v 99 % případů spojíte s recepcí. Odvolejte se na předchozí e-mailovou konverzaci a požadujte kontakt na osobu odpovědnou za jednání s novými dodavateli. Této osobě opět pošlete akviziční e-mail nebo se s ní rovnou spojte telefonicky.
  3. Reference
    Pracujte s referencemi. Máte-li reference z Francie, vždy je uveďte již v prvotním oslovení.
  4. Příprava materiálů
    Řada firem funguje v běžném režimu, nicméně pracovníci mohou stále fungovat na home office. Čas věnujte přípravě kvalitních podkladů přímo ve francouzštině. Překlady nechte zkontrolovat rodilým mluvčím.

Perspektivní obory

  • strojírenství a výroba strojů
  • obráběné komponenty a konstrukce z kovů
  • letecký průmysl
  • energetika
  • voda, odpady a životní prostředí

Kontakty

Ing. Smetana Jakub

CzechTrade Francie

Ing. Jakub Smetana ředitel zahraniční kanceláře