Peru
V zemi, kde limonády dlouho kralovaly každodennímu pitnému režimu, se tiše rodí revoluce. Peruánci, kteří si po desetiletí dopřávali sladké nápoje jako Inca Kola, chicha morada nebo ovocné džusy, začínají měnit své preference. Podle analýzy deníku Gestión se trh s balenou vodou v Peru dramaticky proměňuje – nejen co do objemu, ale především co do chuti.
Ještě v roce 2018 připadalo více než 70 % spotřeby nealkoholických nápojů na limonády a jen menší část na vodu. O pět let později se situace mění – jen v roce 2023 se prodalo přes 800 milionů litrů balené vody a trend ukazuje, že do roku 2026 by mohlo jít o více než miliardu litrů ročně. Ochucené varianty tvoří zatím menší, ale nejrychleji rostoucí segment: mezi lety 2021 a 2023 jejich prodej narostl o více než 30 %. Zákazníci začínají oceňovat lehkost, nízký obsah kalorií a pestrost chutí, což výrazně kontrastuje s dlouhodobou popularitou přeslazených limonád.
Lídrem trhu je společnost Cielo (36,4 % podíl), následovaná San Luis (27 %), San Mateo (11,9 %), San Carlos (9,1 %) a Loa (7,5 %). Také společnost Gloria, známá především výrobou mléčných produktů, rozšiřuje své aktivity do segmentu balených vod. Nedávno uzavřela dohodu o převzetí značky San Mateo, čímž plánuje posílit svou pozici na trhu minerálních vod.
Ochucené vody, minerálky s příchutí a lehce aromatizované nápoje bez cukru si tak razí cestu do regálů supermarketů i do každodenní spotřeby. Tento segment, známý z evropských trhů včetně Česka, se v Peru teprve rozjíždí. Roste však poměrně rychle. Spotřebitelé hledají alternativu k přeslazeným limonádám, a výrobci reagují: nové produkty se objevují s příchutí maracuji, mučenky, limetky nebo dokonce kokosu, často s nulovým obsahem cukru a přidaných barviv.
Za tímto trendem stojí kombinace faktorů: rostoucí zdravotní uvědomění, vliv globálních značek, urbanizace a změna životního stylu. Mladší generace, zejména ve městech jako Lima, Arequipa nebo Trujillo, se přiklání k lehčím, osvěžujícím nápojům, které nezahlcují chuťové buňky cukrem. A právě zde se otevírá prostor pro nový typ konkurence – takový, který by mohl jednou zatlačit i legendární Inca Kolu do pozadí.
Abychom pochopili, jak hluboko zakořeněná je v Peru láska k limonádám, musíme se vrátit o několik desetiletí zpět. Do doby, kdy se globální gigant Coca-Cola pokusil ovládnout peruánský trh – a narazil na nečekaného soupeře.
Inca Kola, zářivě žlutá limonáda s příchutí připomínající žvýkačku, vznikla v roce 1935 díky britskému imigrantovi Josephu Robinsonu Lindleymu. Její receptura, založená na 13 bylinách, se rychle stala symbolem peruánské identity. V době, kdy Coca-Cola expandovala po Latinské Americe, Inca Kola už měla pevné místo v obchodech, restauracích i domácnostech
Úspěch Inca Koly má své kořeny v období druhé světové války, kdy Coca-Cola, v souladu s americkou politikou, přerušila dodávky do obchodů vlastněných Japonci – jedné z největších obchodních komunit v Peru. Inca Kola využila příležitosti a posílila distribuci právě v těchto prodejnách, čímž si zajistila loajalitu a masivní rozšíření.
Po desetiletích soupeření, kdy Inca Kola překonávala Coca-Colu v prodejích, musel americký gigant uznat porážku. V roce 1999 Coca-Cola koupila většinový podíl ve společnosti Lindley Corporation, výrobci Inca Koly, a uzavřela tak jednu z nejneobvyklejších aliancí v historii nápojového průmyslu. Nešlo o vítězství silou, ale o uznání kulturní síly značky, která se stala národním symbolem.
Autor: Tým zahraniční kanceláře CzechTrade Peru
Zdroj: Gestión
Španělsko
Aena dále posiluje provoz svých letišť a chystá modernizaci infrastruktury ve Španělsku. To se jeví jako možná příležitost pro mezinárodní firmy.
Kanada
Kanadská federální vláda se zavázala poskytnout další 2 miliardy dolarů na výstavbu prvního nového jaderného reaktoru v Kanadě za více než tři desetiletí.
Německo
Po měsících útlumu přichází pozitivní signál z německého stavebnictví.
Japonsko
Čtveřice českých společností prezentovala své technologie na veletrhu Semiconductor Technology Expo in Kyushu.