Spojené státy americké
V roce 2025 plánují američtí spotřebitelé utratit na oslavy svátku zamilovaných rekordních 25,8 miliardy dolarů, přičemž každý jednotlivý zákazník průměrně utratí 185,81 dolaru za dárky, večeře či jiné romantické aktivity. Největší část této sumy, tedy 14,2 miliardy dolarů, poputuje na dárky pro drahé polovičky. Stále více lidí však nezapomíná ani na přátele, kolegy či domácí mazlíčky. Jaké trendy letos ovládnou valentýnské nákupy?
Valentýn 2025 bude nejen oslavou lásky, ale i rozmanitosti, originality a nových spotřebitelských trendů. Zatímco v loňském roce spotřebitelé utráceli i za dárky pro přátele, učitele či kolegy, letos se pozornost vrací k romantickým vztahům. Demograficky jsou největší cílovou skupinou mileniálové - celkem 62 % lidí ve věku 25–34 let plánuje Valentýn aktivně slavit. Nejvíce se utrácí za šperky (6,4 miliardy dolarů), květiny (2,6 miliardy dolarů), oblečení (3 miliardy dolarů) a romantické večeře (4,9 miliardy dolarů).
Mladší generace má na Valentýna trošku odlišný pohled a oslavuje jej méně tradičními způsoby a ne vždy jen s drahou polovičkou. Více než 28 % lidí z Generace Z tráví Valentýna s přáteli a Galentine’s Day, tedy oslava přátelství mezi ženami, má na TikToku přes 2,6 miliardy zhlédnutí. Dárky pro domácí mazlíčky jsou u mladé generace, ale i u mileniálů rovněž na vzestupu. V roce 2024 utratili Američané za valentýnské dárky pro své domácí mazlíčky 2,14 miliardy dolarů. Toto číslo odráží rostoucí trend, kdy i majitelé domácích mazlíčků slaví Valentýna nákupem dárků pro svá domácí zvířata. Průměrné výdaje na jednoho domácího mazlíčka činily 31,24 dolaru psů a 27,42 dolaru u koček. Až 43 % lidí plánuje koupit valentýnské dárky svým domácím mazlíčkům, zatímco 42 % je plánuje koupit svým drahým polovičkám.
Nejoblíbenější valentýnské dárky stále zahrnují čokoládu a květiny, ale letos se objevují nové, zajímavé trendy. Zákazníci čím dál častěji hledají ekologické, luxusní a zároveň cenově dostupné možnosti. Vzrůstá zájem o sdílené zážitky, jako jsou velkoformátové dezerty, romantické večeře v balíčku či sady na domácí koktejly. Pro milovníky nostalgie se zase objevují vylepšené retro sladkosti, které spojují tradiční chuť s moderním designem. Významným trendem posledních let je předávat personalizované produkty. Například u šperků zaznamenávají prodejci poptávku o gravírování jmen, významných dat a symbolů, což dává šperkům osobní význam. Oblíbené jsou také šperky s polodrahokamy podle data narození nebo přizpůsobenými designy, které odrážejí individuální styl či důležité milníky vztahu. Stoupá i zájem o netradiční dárky – v kurzu jsou personalizované zážitky, tematické hry pro páry a speciální gurmánské produkty.
Internet se stal hlavním centrem nákupů valentýnských dárků, přičemž 40 % amerických spotřebitelů plánuje nakupovat online. Kamenné obchody (33 %) a květinářství (17 %) však stále zůstávají oblíbenými volbami. Luxusní značky i diskontní řetězce se rychle přizpůsobují těmto trendům a představují speciální valentýnské kolekce, které oslovují nejen zamilované páry, ale i nezadané, kteří se rozhodli oslavit lásku k sobě samým a užít si tento den naplno.
Zpracoval kolektiv zahraniční kanceláře CzechTrade USA (Chicago).
Zdroj: https://www.wgsn.com/
Vietnam
Listopadová návštěva předsedy Senátu ČR Miloše Vystrčila ve Vietnamu potvrdila sílící strategické partnerství obou zemí a podpořila rozvoj obchodu, investic i průmyslové spolupráce. Zároveň zdůraznila rostoucí roli českých firem na vietnamském trhu i význam ČR jako vstupní brány do EU.
Katar
Katar na začátku prosince oficiálně oznámil založení národní společnosti Qai, která se specializuje na umělou inteligenci (AI). Cílem je vybudovat pokročilé digitální ekosystémy podporující inovace a udržitelný rozvoj.
Egypt
Ministr financí Egypta Ahmed Kouchouk potvrdil, že Egypt v prosinci zavede svůj druhý balíček daňových pobídek, jehož cílem je dále zlepšovat podnikatelské prostředí, což může být zajímavé i pro české investory v Egyptě.
Polsko
Polské národní aerolinie LOT se stávají hlavním kandidátem na převzetí české letecké společnosti Smartwings. Tato transakce by mohla výrazně posílit přítomnost LOT ve střední Evropě a zajistit mu zhruba čtvrtinu provozu na pražském letišti.