Datum:20.08.2025
Průmyslový obor: Potravinářský průmysl
Teritoriální zaměření:
Peru - vlajka Peru

Noví hráči, nová pravidla: Jak se mění maloobchod v Peru?

Peruánský maloobchodní sektor prošel v posledních letech zásadní proměnou. Rostoucí střední třída, měnící se spotřebitelské návyky a expanze moderních prodejních formátů tlačí na tradiční obchodníky a otevřely prostor pro nové strategie. Pandemie urychlila přechod k e-commerce a posílila roli velkých řetězců, které nyní soupeří o zákazníky nejen cenou, ale i dostupností, pohodlím a nabídkou doplňkových služeb.

Na trhu, kde donedávna dominoval jen omezený počet obchodních řetězců, dnes probíhá přeskupování sil: domácí skupina Intercorp zastřešující supermarkety PlazaVea, Vivanda nebo Makro agresivně expanduje napříč regiony a zahraniční hráči, jako chilský Cencosud se supermarkety Metro a Wong nebo Grupo Falabella – Chile s obchody Tottus, přehodnocují své priority a hledají růstové příležitosti.


Tržní přeskupení po roce 2007

Po roce 2007, kdy na trh vstoupil chilský řetězec Cencosud s akvizicí značky Wong (která měla 60 % podíl na trhu), se dynamika peruánského maloobchodního trhu začala výrazně měnit. Domácí společnost Supermercados Peruanos, patřící do skupiny Intercorp, zahájila rychlou expanzi pod značkou Plaza Vea a postupně si upevnila pozici jednoho z hlavních hráčů. V současnosti, společně s Vivanda a Makro, provozuje 342 prodejen po celé zemi.

Úspěch Intercorpu je spojen se schopností obsáhnout různé segmenty zákazníků a nabídnout rozmanité prodejní formáty. Pod jednou skupinou se tak spojují supermarkety Plaza Vea, Vivanda, Mass a Makro. Tento model zároveň umožňuje integraci s dalšími podniky skupiny, jako jsou lékárenské řetězce Inkafarma a Mifarma nebo finanční služby.

Na rozdíl od Cencosudu, který se soustředí hlavně na Limu, má Intercorp širší přítomnost i v regionech. Zatímco v Peru se expanze Cencosudu zpomalila, společnost se zaměřila na růst na zahraničních trzích. V roce 2024 rozšířila svou přítomnost v USA akvizicí řetězce The Fresh Market. Podle finančních výsledků za čtvrtý kvartál 2024 otevřela v Peru pouze jednu novou prodejnu Wong, zatímco v Chile uvedla do provozu dvě prodejny formátu Spid. Přesto Cencosud v Peru dosáhl historicky nejvyššího ročního provozního zisku (EBITDA) ve výši 11,5 %.


Tottus a nástup formátu Precio Uno
Dalším silným konkurentem je Tottus, který patří pod chilskou skupinu Falabella a v současnosti provozuje 71 prodejen po celé zemi. Řetězec využil bohatých zkušeností z mateřské společnosti v oblasti logistiky, marketingu a moderních maloobchodních technologií, což podpořilo jeho úspěšný růst. Významným krokem bylo zavedení nového formátu obchodů Precio Uno, zaměřeného na cenově citlivé zákazníky, který pomohl rozšířit zákaznickou základnu a posílit konkurenceschopnost Tottusu mimo hlavní metropolitní oblasti.

Mezi hlavní nástroje, které dnes supermarkety v Peru využívají k přilákání zákazníků, patří agresivní slevové kampaně. Na rozdíl od minulosti, kdy se věrnost zákazníků budovala především přes bonusové body, je dnes rozhodujícím faktorem cenová atraktivita.


Exportní perspektiva
Vývoj maloobchodního trhu v Peru ukazuje na rostoucí význam regionální expanze a diverzifikace formátů pro udržení konkurenceschopnosti. To otevírá příležitosti pro české výrobce potravin, nápojů, farmaceutických výrobků i technologických řešení pro retail, zejména v oblastech e-commerce a systémů věrnostních programů. Vzhledem k dynamice sektoru a rostoucí kupní síle peruánských spotřebitelů může spolupráce s etablovanými řetězci představovat efektivní cestu pro vstup na trh.


Autor: Zpracoval kolektiv zahraniční kanceláře CzechTrade Peru
Zdroj: Gestión

Další aktuality