Vývoz japonských zemědělských, rybářských a lesnických produktů v první polovině roku 2025 meziročně vzrostl o 15,5 procenta na rekordních 809,7 miliardy jenů (5,5 miliardy dolarů).
Japonský agrární export v poslední dekádě stabilně roste, a to i navzdory covidové pandemii či loňskému dočasnému zákazu dovozu veškerých japonských mořských plodů do Číny kvůli vypouštění kontaminované vody z havarované jaderné elektrárny ve Fukušimě.
Podle analytiků stojí za rekordním růstem zejména rychlá reakce exportérů, kteří po zavedení čínského embarga rozšířili své prodejní kanály do dalších regionů. Významnou roli pak sehrálo i následné zrušení čínského zákazu.
Export dále podpořil rostoucí počet japonských restaurací v zahraničí a také zvyšující se obliba japonské gastronomie a potravin, na kterou reagují zahraniční obchodní řetězce rozšiřováním nabídky těchto produktů. Podle expertů souvisí tento vývoj s rekordním počtem zahraničních turistů, kteří po návratu z dovolené aktivně vyhledávají japonské potraviny i na domácích trzích.
Největším odbytištěm byly Spojené státy americké (141 miliard jenů), ve kterých rostla především poptávka po hřebenatkách, zeleném čaji a japonské rybě buri. Druhým nejvýznamnějším trhem byl ve sledovaném období Hongkong (106,8 miliardy jenů), třetí pak Čína (90,2 miliard jenů).
Mezi položkami celosvětově dominoval export hřebenatek, kořenících omáček a hovězího masa.
Zpracoval kolektiv pracovníků zahraniční kanceláře agentur CzechTrade a CzechInvest Japonsko.
Zdroj: Mainichi
Dne 19. srpna 2025 Vietnam slavnostně zahájil spuštění více než 250 projektů ve 34 provinciích v hodnotě 50 miliard dolarů. Tato celonárodní iniciativa, načasovaná k blížícímu se 80. výročí státního svátku 2. září 1945, odráží závazek vlády k modernizaci infrastruktury a udržitelnému rozvoji.
Nová bilaterální dohoda posiluje pozici Spojeného království jako globálního exportéra v letectví.
Maroko se rychle mění v atraktivní nearshore destinaci pro evropské firmy, které hledají stabilní prostředí, kvalifikovanou pracovní sílu a konkurenceschopné náklady. Díky strategické poloze, jazykové vybavenosti a rozvinutému ICT sektoru nabízí ideální podmínky pro outsourcing IT služeb, zákaznické podpory i back-office procesů.
Podle studie Capgemini polské firmy investují do generativní AI více než světový průměr a rychleji zavádějí praktická řešení s AI agenty.