Japonsko
Kawasaki Heavy Industries otestovala autonomní vrtulník K-Racer-X2, který má v budoucnu umožnit přepravu těžkých nákladů bez pilota i v obtížně dostupném terénu.
Kawasaki Heavy Industries zaznamenala další posun ve svém projektu autonomních transportních vrtulníků K-Racer-X2 poté, co na začátku týdne otestovala 1,5kilometrový přelet se 100kilogramovým nákladem nad zimním letoviskem v Naganu. Kvůli neplánovanému výpadku pohonu musel sice vrtulník náklad vyložit již v průběhu letu, i tak se týmu podařilo získat cenná data pro další fáze vývoje.
Cílem projektu je z K-Racer-X2 učinit japonský letoun schopný plně autonomního letu po předem určené trase bez nutnosti vizuální kontroly pracovníkem. K-Racer-X2, jenž na pohled působí jako menší vrtulník, je poháněn upraveným motorem z motocyklu Ninja H2R běžícím na vysokooktanový benzín. Současný prototyp má nosnost 100 kg. Kawasaki Heavy Industries plánují do fiskálního roku 2028 představit verzi, která unese až 200 kg nákladu. Potenciál pro komerční využití pak vidí především při údržbě elektrického vedení v horských oblastech nebo při přepravě materiálu během živelných katastrof.
Projekt K-Racer-X2 není jediným japonským projektem autonomních transportních letounů. Yamaha Motor společně s Mitsubishi Heavy Industries vyvíjí hybridní letoun s doletovou vzdáleností až 200 km a nosností 200 kg, IHI pak pracuje na prototypu turbínového letounu s doletem až 1000 km a nosností 1000 kg.
Podle analytiků společnosti QY Research by mohl globální trh s nákladními letouny s nosností nad 150 kilogramů do roku 2030 dosáhnout hodnoty 6,4 miliardy dolarů. Japonští výrobci mají potenciál prosadit se zejména v oblasti přepravy v odlehlých a obtížně dostupných regionech. Naopak využití standardních motorů namísto elektrického pohonu může kvůli hlučnosti výrazně omezit možnosti nasazení ve městském prostředí.
Zpracoval kolektiv pracovníků zahraniční kanceláře agentur CzechTrade a CzechInvest Japonsko.
Zdroj: Nikkei
Německo
Koncern Volkswagen dokázal vyvážit slabší výsledky na trzích USA a Číny růstem v Evropě, přičemž významnou roli hrály i dceřiné značky skupiny.
Čína
Čínská vláda oznámila prodloužení režimu bezvízového vstupu pro občany vybraných států až do 31. prosince 2026. Opatření, které mělo původně skončit na konci roku 2025, je součástí strategie Pekingu zaměřené na podporu cestovního ruchu, obchodu a mezinárodní spolupráce. Zároveň Čína do programu nově zařadila Švédsko, čímž se počet zemí s bezvízovým režimem rozšířil na 45.
Nizozemsko
Koaliční jednání po nizozemských volbách ukazují, že nová vláda zaměří pozornost na mezinárodní obchod, strategickou autonomii a infrastrukturu.
Německo
Podle návrhu Spolkového ministerstva práce by se měly důchody v Německu v roce 2026 zvýšit o 3,7 %.