Thajsko
Thajsko prochází zásadní transformací automobilového průmyslu, aby se přizpůsobilo globálním trendům v elektromobilitě. Vládní balíček podpory BOI EV 3.5 představuje komplexní strategii, která má přilákat investory do výroby elektromobilů a souvisejících technologií, zejména bateriových systémů. Mezi klíčové nástroje této politiky patří daňové úlevy, přímé dotace pro spotřebitele a časově omezené zvýhodnění dovozu elektromobilů, které je však podmíněno budoucí lokalizovanou výrobou.
V rámci iniciativy BOI EV 3.5 platí, že dovozci elektromobilů, kteří čerpají výhody z daňového zvýhodnění, musí od roku 2026 začít vyrábět vozidla lokálně v poměru 2:1 (dvě lokálně vyrobená vozidla na každé dovezené). Od roku 2027 se tento poměr zvýší na 3:1. Od poloviny roku 2025 bude možné tento závazek částečně plnit také prostřednictvím vývozu vyrobených vozidel, což dává výrobcům větší flexibilitu a zároveň posiluje roli Thajska jako exportního uzlu v rámci ASEAN.
Tato politika reaguje na rostoucí poptávku. Počet registrací nových elektromobilů vzrostl z méně než 10 000 vozů v roce 2021 na přibližně 70 000 v roce 2024. Díky tomu se Thajsko stává největším trhem s elektromobily v jihovýchodní Asii.
S cílem podpořit technologický pokrok vláda podporuje také inovace v oblasti bateriových systémů. Pomoc je poskytována například prostřednictvím Národního fondu pro konkurenceschopnost. Aby projekty získaly přístup k této podpoře, musí splňovat minimální technické požadavky: energetická hustota alespoň 150 Wh/kg a životnost minimálně 1000 nabíjecích cyklů. Výrobci také musí absolvovat schvalovací proces u thajského Úřadu pro spotřební daně, doložit bankovní záruku, získat certifikaci Thajského úřadu pro průmyslové standardy a dokončit předepsané zkoušky. Dodržení těchto podmínek je nezbytné pro uvolnění dotací a přímo ovlivňuje termín uvedení produktů na trh.
Thajská vláda si klade ambiciózní cíle – do roku 2030 by mělo 30 % nově vyrobených vozidel v zemi být s nulovými emisemi. BOI EV 3.5 tak není jen investiční pobídkou, ale součástí širšího plánu energetické transformace, zahrnující podporu obnovitelných zdrojů energie, lokálního výzkumu a vývoje a integrace do globálních dodavatelských řetězců.
Thajsko se díky těmto krokům profiluje jako klíčový hráč v oblasti elektromobility v jihovýchodní Asii a stává se atraktivní destinací pro investory, kteří hledají vstupní bod na rostoucí trhy regionu s příležitostmi jak v oblasti výroby, tak exportu.
Zdroj: The Thailand Board of Investment (BOI)
Zpracoval tým zahraniční kanceláře CzechTrade Thajsko
Katar
Katar na začátku prosince oficiálně oznámil založení národní společnosti Qai, která se specializuje na umělou inteligenci (AI). Cílem je vybudovat pokročilé digitální ekosystémy podporující inovace a udržitelný rozvoj.
Kolumbie
Vstup společnosti Tesla na kolumbijský trh představuje zásadní moment pro domácí automobilový sektor, který se již několik let snaží reagovat na globální trend elektrifikace.
Peru
Ekonomické reformy 90. let otevřely v Peru cestu investicím, které během tří desetiletí proměnily suché pobřežní pláně v rozsáhlé sady hroznů, borůvek či avokád. Agroexport dnes patří k nejrychleji rostoucím odvětvím země, přináší místním lidem novou práci, ale prohlubuje spor o vodu a mění sociální strukturu celých regionů. Příběh pouště, která začala plodit, je nepochybně zajímavou inspirací pro jiné země s aridním klimatem. Kromě příležitostí však dynamický rozvoj pouštního zemědělství přinesl jistou míru napětí.
Mexiko
Těžební průmysl v Mexiku výrazně rozšiřuje své ekologické a sociální aktivity. Do správy vody, čisté energie a obnovy přírody se investují stovky milionů dolarů.