Datum:11.09.2025
Průmyslový obor: Dopravní prostředky ostatní, manipulační prostředky a zařízení
Teritoriální zaměření:
Kolumbie - vlajka Kolumbie

Investice do kolumbijských železnic zlepší logistiku i podporu exportu

V současné době jsou v Kolumbii v provozu pouze tři hlavní železniční koridory, což představuje přibližně třetinu celé železniční infrastruktury země. Jedná se o severní osu zahrnující spojení Chiriguaná – Santa Marta a La Dorada – Chiriguaná a o centrální osu Bogotá – Belencito.

Historicky měla železnice v Kolumbii větší význam, postupně však ztrácela svou roli vlivem preferování silniční dopravy, nedostatečné údržby a také kvůli ozbrojeným konfliktům, které vedly k chátrání tratí. Z tohoto důvodu dnes železnice hraje v dopravě mnohem menší úlohu, než by odpovídalo potřebám velké a ekonomicky se rozvíjející země.

Kolumbijská vláda se proto snaží železniční síť oživit prostřednictvím modernizace stávajících tratí a jejich propojením s ostatními dopravními cestami, což má přinést efektivnější logistiku a lepší konkurenceschopnost. Motivací je především finanční stránka – podle odhadů by se po obnovení železniční dopravy mohly snížit náklady na přepravu z Bogoty do Karibiku o přibližně 26 %. To je zásadní rozdíl, jelikož doprava jednoho kontejneru po silnici může stát až 2 450 USD, zatímco železnice by náklady snížila na zhruba 1 800 USD. I proto bylo od roku 2022 na údržbu a základní provoz železniční sítě investováno více než 115 tisíc USD.

Za správu železnic v Kolumbii jsou odpovědné tři subjekty: státní agentura Invías (spravuje 1 734 km), Agencia Nacional de Infraestructura – ANI (1 610 km) a soukromá síť největšího dolu Cerrejón (189 km), která slouží převážně pro přepravu uhlí. Reaktivace železnice je dnes jednou z hlavních priorit vlády prezidenta Gustava Petra, ačkoli projekty postupují pomaleji, než bylo původně očekáváno.

ANI momentálně pokračuje v tendrech na přípravu čtyř železničních koridorů: Bogotá – Corredor férreo Central, Villavicencio – Puerto Gaitán, Yumbo – Caimalito a Corredor férreo del Pacífico. Podmínky veřejných zakázek jsou zveřejněny na portálu Secop II a smlouvy počítají s platností do března 2029, s výjimkou projektu Yumbo – Caimalito, který má kratší časový rámec do roku 2026. Celkem bylo na pět prioritních projektů vyčleněno 43,7 miliardy USD, což potvrzuje, že rozvoj železniční dopravy patří mezi klíčové vládní strategie.

Kromě toho vyzvala ANI firmy k podání nabídek na tři další železniční projekty v hodnotě 15,2 miliardy USD. Jedná se o koridor Pacífico Buenaventura – Palmira o délce 120 km, který již dokončil studii předběžné proveditelnosti, dále o koridor Villavicencio – Puerto Gaitán (193 km), jehož předběžná studie byla uzavřena v červenci 2025, a o spojení Bogotá – Koridor férreo Central (393 km), které se nachází ve fázi příprav. Tyto projekty mají zásadní význam nejen pro vnitrostátní dopravu, ale i pro zapojení Kolumbie do mezinárodního obchodu a efektivnější napojení na karibské i pacifické přístavy.

Zpracoval: tým zahraniční kanceláře CzechTrade Kolumbie
Zdroje: https://app.bnamericas.com/home

Další aktuality