Datum:15.12.2025
Průmyslový obor: Služby
Teritoriální zaměření:
Guatemala - vlajka Guatemala

Guatemala spouští hlavní plán rozvoje cestovního ruchu

Guatemala představila Plán udržitelného rozvoje cestovního ruchu pro roky 2026 až 2036, participativní strategii zaměřenou na posílení řízení sektoru, zkvalitnění turistické nabídky a posílení pozice země jako udržitelné destinace s cíli, které počítají se zdvojnásobením počtu návštěvníků a ztrojnásobením příjmů v cizích měnách.

Guatemala oficiálně představila nový „Plan Maestro de Turismo Sostenible 2026-2036“, hlavní strategický rámec, který má během příštích 10 let zásadně přeměnit turistický sektor země a posílit jeho roli jako hlavního motoru ekonomiky. Plán vznikl prostřednictvím národního konzultačního procesu s více než 2000 účastníky zapojenými ze všech 22 departamentů v zemi, včetně komunit a podnikatelů. Celý plán byl vypracován ve spolupráci s Organizací spojených národů pro cestovní ruch.

Turistický sektor Guatemaly zaznamenal v posledních letech silný růst: v roce 2024 přijelo téměř 2,4 milionu návštěvníků, což představuje 33 % nárůst oproti roku 2019, a turistické příjmy vzrostly asi o 35 %, z 1,2 mld. dolarů na téměř 1,66 mld. dolarů. Plán si klade ambiciózní cíl - zdvojnásobit počet turistů do roku 2036 na 4,6 až 4,7 milionu a zároveň trvale zvýšit příjmy z mezinárodního turismu až na 4,709 miliardy dolarů, což by znamenalo významné navýšení devizových příjmů z tohoto odvětví. 

Strategie Plánu Maestro je strukturována kolem čtyř hlavních pilířů: posílení řízení a koordinace turistické politiky, rozvoj nabídky a infrastruktury pro návštěvníky, udržitelná ochrana přírodního a kulturního dědictví a marketing a mezinárodní pozicování Guatemaly jako atraktivní destinace. Plán také reflektuje pozitivní vývoj v roce 2025, kdy Guatemala během prvních 9 měsíců roku zvýšila příjezd turistů o více než 7 % (na více než 2,4 milionu), což potvrzuje rostoucí atraktivitu země. Podpora udržitelného cestovního ruchu je součástí širší snahy o ekonomický rozvoj, zlepšení pracovních příležitostí a zajištění, aby výhody turismu přinášely prospěch co nejširším komunitám.


Zpracoval tým pracovníků zahraniční kanceláře CzechTrade Střední Amerika a Karibik.

Zdroj: Forbescentroamerica.com

Další aktuality