Praha, 27. října 2025 - Agentura na podporu obchodu CzechTrade pokračuje v plnění své střednědobé exportní strategie na období let 2023–2026 a uspořádala celkově páté setkání Klientské rady CzechTrade. Na programu setkání byla mimo jiné otázka ceny za služby agentury či budoucí využití platformy Mezinárodního strojírenského veletrhu k setkání Klientské rady se členy vlády. Klientská rada se skládá ze zástupců exportérů, vedení CzechTrade a Ministerstva průmyslu a obchodu (MPO) a byla zřízena za účelem zajištění efektivnějšího dialogu s exportéry a definování jejich priorit a potřeb.
Na programu jednání Klientské rady CzechTrade, které se uskutečnilo 2. října v Praze, bylo zhodnocení dosavadní činnosti rady a také diskuze nad cenami za služby CzechTrade. Vzhledem k rostoucímu zájmu exportérů bylo potřeba probrat disponibilní kapacitu agentury, alokování zdrojů a zefektivnění komunikace ceny služeb CzechTrade a jejich přidané hodnoty pro klienty.
„Společně s členy Klientské rady CzechTrade jsme si vydefinovali efektivní způsob, jak exportérům přiblížit hodnotu jednotlivých služeb prostřednictvím konkrétních případových studií. Celkem padly čtyři návrhy na komunikaci efektivity vynaložených prostředků za služby CzechTrade a případové studie se ukázaly jako nejlepší řešení pro jasné vysvětlení přidané hodnoty CzechTrade v podpoře firem,“ uvedl Antonín Koplík, předseda Klientské rady a jednatel firmy MORAM CZ.
Následně se členové věnovali otázce dalšího fungování rady do konce roku 2026, kdy končí stávající strategie, v rámci níž byla rada ustavena. Projednána byla i rotace členů rady tak, aby její složení bylo částečně obměněno a vznikl tak prostor pro nové pohledy na proexportní podporu ze strany agentury.
V diskusi rovněž zazněly návrhy na zintenzivnění dialogu s exportéry, například uspořádání zasedání rady přímo v rámci Mezinárodního strojírenského veletrhu v roce 2026 s případnou účastí členů vlády, aby bylo možné řešit témata přímo se zástupci státní správy.
Klientská rada CzechTrade má celkem 11 členů z řad exportérů, vrcholového managementu agentury a zástupců MPO. Klientské radě předsedá Antonín Koplík z firmy MORAM CZ.
Zástupci exportérů jsou do rady nominovaní hlavními podnikatelskými reprezentacemi, jako jsou Svaz průmyslu a dopravy, Hospodářská komora či Asociace malých a středních podniků a živnostníků. Rada se setkává zpravidla čtyřikrát ročně a projednává strategické směřování agentury, zákaznickou zkušenost, požadavky klientů, inovace a kvalitu služeb a přístup ke klientům.
Zřízení Klientské rady je krokem k naplňování střednědobé strategie CzechTrade, která si klade za cíl posílit český export, rozšiřovat zahraniční síť a zajistit lepší podporu pro české podniky na zahraničních trzích. „Klientská rada v tomto směru hraje zásadní roli. Umožňuje nám získávat přímou zpětnou vazbu od exportérů a díky tomu lépe cílit naše služby a podporu, což je pro naše klienty zásadní,“ dodal Radomil Doležal.
Další jednání Klientské rady je naplánováno ještě do konce roku 2025 a součástí jednání bude rovněž plán na rok 2026, který se zaměří na optimalizaci služeb a podpory českých firem na zahraničních trzích.
O agentuře CzechTrade
CzechTrade je agentura na podporu obchodu a již 28 let je partnerem českých firem na jejich cestě k exportním úspěchům. Jejím cílem je usnadnit českým firmám rozhodování o výběru vhodných teritorií, zkrátit dobu vstupu na daný trh, podpořit aktivity směřující k dalšímu rozvoji firmy v zahraničí, a především eliminovat rizika spojená se vstupem na nové, neznámé trhy. Zahraniční kanceláře agentury CzechTrade poskytují služby v 65 zemích na pěti kontinentech. Provozuje portál BusinessInfo.cz a magazín Exportmag.cz. Více informací na CzechTrade.gov.cz.