Brno, 10. října 2025 - Agentura CzechTrade zorganizovala na letošním Mezinárodním strojírenském veletrhu v Brně bohatý program plný seminářů, konzultací a networkingových akcí pro české exportéry. Meeting Point CzechTrade, tradiční akci veletrhu, navštívilo 95 firem, které absolvovaly 302 individuálních konzultací s 20 řediteli zahraničních kanceláří z vybraných teritorií s potenciálem pro strojírenství. Program CzechTrade zahrnoval také Sourcing Days pro německé a korejské nákupčí, Startup Entry Pitch, exportní semináře a slavnostní vyhlášení druhého ročníku Ceny za průmyslový design.
Agentura CzechTrade byla i letos nedílnou součástí České národní expozice na Mezinárodním strojírenském veletrhu v Brně, který se konal ve dnech 7.–10. října na brněnském výstavišti. Čtyřdenní program nabídl českým firmám jedinečnou příležitost konzultovat své exportní záměry s odborníky, kteří dlouhodobě působí v zahraničí a dokonale znají místní trhy, obchodní podmínky i kulturní zvyklosti.
„Mezinárodní strojírenský veletrh patří mezi tři klíčové roční eventy CzechTrade, kde se firmy mohou poradit ohledně rozšíření aktivit do zahraničí nebo vstupu na nové trhy. Téměř stovka firem a přes tři sta konzultací jasně ukazují, že čeští exportéři mají ambice růst a potřebují profesionální podporu,“ říká Radomil Doležal, generální ředitel agentury CzechTrade.
Tradiční Meeting Point CzechTrade zůstává nejnavštěvovanější akcí programu agentury na MSV. Letos ho využilo 95 firem, které absolvovaly celkem 302 individuálních konzultací s 20 řediteli zahraničních kanceláří CzechTrade z vybraných teritorií, která nabízí příležitosti pro firmy se zaměřením na strojírenství. Zástupci českých firem se mohli hlásit na konzultace až k 5 zemím. Během 30 minut získali potřebnou zpětnou vazbu, jak najít vhodného obchodního partnera v zahraničí nebo jakou strategii zvolit při vstupu na trh. K dispozici byli také odborníci z Klientského centra pro export, které je společnou aktivitou Ministerstva průmyslu a obchodu, Ministerstva zahraničních věcí a agentury CzechTrade.
CzechTrade připravil pro návštěvníky veletrhu pestrou nabídku dalších doprovodných akcí. Významnou součástí programu byly Sourcing Days, jednání českých exportérů s významnými zahraničními firmami a potenciálními partnery. V úterý 8. října se uskutečnil Sourcing Day pro německou společnost WashTec Cleaning Technology GmbH, světového lídra v oblasti výroby zařízení pro automatizované mytí vozidel s obratem 476 milionů eur. Německá společnost hledá v Česku dodavatele pro kooperační výrobu klasických strojírenských dílů a povrchové úpravy. Ve čtvrtek pak proběhl Sourcing Day s delegací patnácti nákupčích z Korea Importers Association (KOIMA), která sdružuje zhruba 8 tisíc členských firem nakupujících ve více než 100 zemích světa.
„Setkání mezi korejskými odběrateli a českými výrobci je jasným krokem k naplnění Memoranda o porozumění mezi CzechTrade a Koima, které jsme podepsali v září loňského roku. Jsem rád, že se nám daří tento společný dokument realizovat takto efektivně,“ uvedl při zahájení akce Radomil Doležal.
Agentura CzechTrade pokračuje ve své podpoře technologických startupů a inovativních řešení s exportním potenciálem. V rámci služby Startup Entry Pitch uspořádala na MSV další startupový pitch, jehož cílem bylo představit nadějné české startupy, zhodnotit jejich exportní připravenost a umožnit jim prezentaci svých řešení zahraničním kancelářím CzechTrade. Na akci se představilo pět inovativních firem, z nichž tři nabídly řešení postavená na technologii umělé inteligence a dvě zároveň aspirují na účast v projektu City For The Future. Odbornou porotu tvořili zástupci deseti regionálních center CzechTrade, specialisté z centrály CzechTrade a odborník inovační sítě Ynovate z Jihomoravského inovačního centra.
„Cílem startupového pitche CzechTrade není jednorázová aktivita spočívající v identifikaci vítěze, ale navázání dlouhodobé a efektivní spolupráce při pronikání na zahraniční trhy podpořená účinnou asistencí. Každý z účastníků během listopadu obdrží zpětnou vazbu a návrh konkrétních kroků, které povedou k posílení jejich obchodní a exportní připravenosti,“ uvedl Jan Špunda, exportní konzultant CzechTrade pro digitální ekonomiku, nové technologie a startupy.
Design Centrum CzechTrade společně s Veletrhy Brno pro návštěvníky veletrhu připravily poradenskou zónu Průmyslový Design Lounge, kde mohly firmy konzultovat s experty téma využití průmyslového designu a podporu z projektu DESIGN 3, spolufinancovaného Evropskou unií prostřednictvím OP TAK, určenou na spolupráci s experty z Adresáře designérů CzechTrade. Součástí zóny byla také galerie vítězů loňského ročníku Ceny za průmyslový design. Konala se zde rovněž tisková konference, na které byli médiím představeni letošní vítězové již druhého ročníku Ceny za průmyslový design Mezinárodního strojírenského veletrhu. Uspěly firmy HOUFEK, WAKEMASTER a POLAK CZ.
Exportní semináře představily konkrétní příležitosti v Německu, Polsku, Brazílii, Velké Británii a Nizozemsku. Firmy se dozvěděly, jak na tyto trhy úspěšně expandovat, přizpůsobit jednání místním zvyklostem a využít digitální marketing pro obchodní expanzi. Speciální seminář se věnoval také mezinárodním tendrům v CERN a OSN, kde získaly firmy praktické informace o pravidlech výběrových řízení a návod, jak se registrovat do databází dodavatelů.
V rámci MSV se CzechTrade kromě svých aktivit zapojil také do zajímavých akcí partnerů. Příkladem je Čínsko-český obchodní summit organizovaný v předvečer strojírenského veletrhu Velvyslanectvím ČLR v ČR a Ministerstvem průmyslu a obchodu ČR ve spolupráci s agenturou CzechTrade a dalšími institucemi. Akce propojila české a středoevropské obchodní manažery s čínskými partnery a otevřela nové obchodní a investiční příležitosti ve strojírenství.
Na veletrhu se také uskutečnil Slavnostní křest Studie elektrotechnického průmyslu, realizované Elektrotechnickou asociací České republiky (ElA), kterého se osobně zúčastnil generální ředitel CzechTrade Radomil Doležal. „Naše spolupráce CzechTradu s asociací ElA je založena na jednoduché logice, ElA je jasným nositelem oborové expertizy, zatímco CzechTrade přináší expertizu v oblasti příležitostí na zahraničních trzích. Příkladem je naše účast na valných hromadách ElA, ze kterých si odnášíme cenné poznatky o profilu firem a případné studie. Elektrotechnický sektor naopak může využívat teritoriální příležitosti definované zahraničními kancelářemi CzechTrade,“ uvedl na slavnostním křtu Radomil Doležal.
Studii připravila ElA ve spolupráci s partnery BDO Audit, CzechTrade a Veletrhy Brno. Cílem studie je poskytnout komplexní přehled o trendech, výzvách a příležitostech v tomto strategicky významném odvětví.
Sektorová Studie elektrotechnického průmyslu poslouží agentuře CzechTrade jako cenný podklad pro oborový katalog určený partnerům na zahraničních trzích.
O agentuře CzechTrade
CzechTrade je agentura na podporu obchodu a již 28 let je partnerem českých firem na jejich cestě k exportním úspěchům. Jejím cílem je usnadnit českým firmám rozhodování o výběru vhodných teritorií, zkrátit dobu vstupu na daný trh, podpořit aktivity směřující k dalšímu rozvoji firmy v zahraničí, a především eliminovat rizika spojená se vstupem na nové, neznámé trhy. Zahraniční kanceláře agentury CzechTrade poskytují služby v 65 zemích na pěti kontinentech. Provozuje portál BusinessInfo.cz a magazín Exportmag.cz. Více informací na CzechTrade.gov.cz.